معماری LSF :: مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

Lightweight Steel-Frame Structures Institute LSFi

مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

Lightweight Steel-Frame Structures Institute LSFi

معماری LSF

يكشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۲، ۰۷:۳۰ ب.ظ

سازه های قاب فلزی سبک LSF به سبب ساختار مدولاری که دارند راه حل بسیار ایده آلی برای معماران حرفه ای می باشند. مدولاریزاسیون ساختمان ها امروزه در جهت افزایش سرعت مدیریت ساخت، به حداقل رساندن نخاله ها و پرت مصالح ساختمانی، صرفه جویی اقتصادی و تأثیر بصری آن از نظر زیبایی شناسی، دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. به طوری که سازندگان مصالح در کشورهای پیشرفته با هماهنگی یکدیگر درحال مدول کردن تمام مصالح ساختمانی هستند تا از سازه گرفته تا نازک کاری ساختمان از الگوهای مدولار یکسانی پیروی نمایند. سازه های LSF و کلاً سازه هایی که به صورت فریمینگ (قاب های مدولار) نظیر سازه های چوبی یا سازه های فضایی می باشند دارای ماهیت مدولار بوده و هماهنگی بسیار دقیقی با طراحی مدولار دارند.

سازه های قاب سبک فولادی LSF

برخی مهندسین و کارفرمایان نا آشنا به اصول سازه های قاب فلزی سبک LSF در نگاه نخست تصور می کنند این نوع سازه ها به دلیل شکل سازه ای آن قابلیت انطباق چندانی با انواع معماری های بومی یا سبک های مختلف معماری نداشته باشد. اکثر دیدگاه ها به گوشه های تیز و ساختار چهارگوش خشن معطوف می شوند و نمی توانند تصور درستی از انعطاف پذیری فوق العاده بالای سازه های قاب فلزی سبک LSF برای انواع سبک های معماری و طراحی های انعطاف پذیر با هر نوع سلیقه ای را داشته باشند.

این دغدغه همواره از 50 سال قبل تا کنون مهندسین و طراحان مختلف را به چالش کشیده است تا با ارائه ی طرح های گوناگون از معماری کلاسیک تا معماری مدرن، قابلیت های سازه های LSF را به تصویر بکشند.

توانایی انعطاف پذیری معمارانه ی سیستم سازه های LSF در به تصویر کشیدن سبک های گوناگون معماری از معماری یونیک و رومن تا اوج آن در معماری باروک و معماری عصر جدید بعد از رنسانس و معماری مدرن و پست مدرن در الگوهای جدید و شناسه های قرن 21 ، همگی وسعت توانمندی ها و پتانسیل های معمارانه ی سیستم ساختمانی LSF را در پرداختن به تمام الگوها و ظرافت ها و زیبایی های سبک های گوناگون معماری را تا حد اعلای خودش به تصویر می کشد به طوری که هیچگونه نقصانی در اجرای هیچ یک از الگوهای سبک های گوناگون معماری و ظرافت های بصری و زیبایی شناسانه و هنری معمارانه در این سیستم مشاهده نمی شود.

سازه های سبک فولادی LSF

گذشته از قابلیت های بسیار زیاد سیستم سازه های قاب فلزی سبک LSF در طراحی معمارانه از لحاظ زیبایی آفرینی های بصری و قابلیت منحصر به فرد طراحی مدولار و پیش ساخته سازی و پیش مهندسی تمام مصالح و متریال های سازه ای و ظریف کاری، تطابق ایده آل این سیستم در جهت انطباق طراحی با اقلیم و قابلیت های فوق العاده ی آن در کنترل شرایط اقلیمی مختلف نظیر انطباق با شرایط محیطی و اقلیمی درجه اشباع رطوبت، شرایط جوی خاص مانند یون های آزاد از قبیل کلراید و کلراید سدیم، اختلاف دمایی با رویکرد کنترل مصرف انرژی، مسیر و زاویه ی تابش آفتاب، جهت و نفوذ فشار باد، تهویه ی مطبوع و موارد گوناگون حاکم بر هر یک از این شرایط و دیگر شرایط مربوطه را به ایده آل ترین شکل ممکن پاسخگو می باشد. از این جهت سیستم سازه های LSF در توان طراحی معماری در اقلیم های گوناگون را نیز احراز می نماید و درصدد پاسخگویی به آن ها در شرایط رشد و توسعه ی پایدار برمی آید.

یکی دیگر از موارد مطرح در معماری که بیشتر بر جنبه های بصری آن تأکید می کند نمای ساختمان است. نمای بیرونی از جهت دید اولیه در ایجاد یک بازخورد بصری با اتکای بر القای یک مفهوم از کاربری ساختمان یا جنبه های زیابیی شناختی آن دارای بیشترین تأثیر، و نمای درونی از جنبه های گوناگون زیبایی شناختی و به ویژه روانشناختی مورد تأکید است.
الگوهای گوناگون مورد تأکید در طراحی و ساخت نما که گستره ی وسیعی از سبک های گوناگون معماری را به منصه ی ظهور می طلبد، هرنوعی از طراحی آن به فراخور نوع طراحی و مصالح مورد استفاده ی آن شرایط خاص خود را می طلبد. به طور مثال، یک نمای سنگی خود دارای انواع طراحی و انواعی از سنگ های مورد لازم است. این که نما به طور خشک اجرا شود یا با مصالح سنتی خود موضوع دیگری در این نوع نماست. یا نمای آجری به سبب شکل و طراحی وسیعی از انواع طرح های نما که شیوه های بسیاری از انواع کاربری آن از ایران تا اروپا و تاریخی به وسعت 500 سال را شامل می شود و خود مسایل گوناگونی را در اجرا شامل می شود، یا انواع نماهای کامپوزیتی و آلومینیومی در عصر جدید، نماهای سرامیکی، نماهای مدولار شده با طرح های زینتی شکل آجر تا انواع سنگ ها از مواد مصالح بتونی و سرامیکی یا کامپوزیتی، نماهای مدرن مطرح شده در سیستم های معماری پایدار نظیر نماهای سولار سیستم (سلول خورشیدی) یا نماهای سبز زنده (گرین لایف) و بسیاری موارد دیگر، همگی با تمهیداتی نسبت به نوع طراحی نمای ساختمان با تعریف دقیقی از اتصالات به راحتی قابل اجرا بر روی سیستم ساختمانی LSF هستند.

۹۲/۰۵/۲۰
بازدید: ۵۰۵۳
LSSI © 2012 All rights reserved.