فلسفه LSF :: مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

Lightweight Steel-Frame Structures Institute LSFi

مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

Lightweight Steel-Frame Structures Institute LSFi

فلسفه LSF

سه شنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۲، ۰۴:۲۶ ب.ظ

فلسفه LSF به بیان ماهیت، علل و استدلال ظهور و توسعه تکنولوژی LSF و شایستگی ها و بایستگی های گسترش و استفاده به عنوان یک گزینه ی مطلوب در امر ساخت می پردازد.

تکنولوژی سیستم ساختمانی LSF ز ابتدا با نام سازه های قاب فلزی سرد نورد (Cold-Formed Steel Frame Structure) پس از کسب جایگاه نزد مهندسان و معماران در دهه ی 20 میلادی در بریتانیا و به ویژه امریکا، رفته رفته مراتب علمی آن مورد بررسی های بیشتر قرار گرفت و این امر منتهی به تشکیل تیم ویژه تحت سرپرستی پروفسور جورج وینتر در دانشگاه های کرونل و واشنگتن از سال 1939 و در نهایت انتشار نخستین نسخه ی استانداردهای طراحی سازه های سرد نورد در سال 1946 گردید.

به مرور زمان با مطرح شدن بحث های مدیریتی در سیستم های صنعتی و رشد دانش مدیریتی در اوایل دهه ی 50 تحت تأثیر عوامل و عواقب جنگ جهانی دوم و رشد ساختارهای سیستماتیک صنعت، تحولات جدیدی در مهندسی ساختمان به وقوع پیوست که امر ساخت و ساز را به عنوان یک صنعت مطرح می نمود و مبحث صنایع ساختمانی آغاز گردید و از ساختمان به عنوان یک صنعت نام برده شد. در این فرایند پیش ساخته سازی مهم ترین بحثی بود که جلوه صنعت ساختمان را تحت تأثیر خود قرار داده و مدیریت ساخت و ساز در دو شاخه ی مدیریت تولید و مدیریت پروژه در دو مسیر جداگانه اما در راستای یک هدف مشخص ظهور گردید.

با تثبیت جایگاه مباحث و مدیریت های عمران ساخت و ساز، ساخت مسکن به صورت انبوه و مجتمع های مسکونی و در فرایند آن، پیش ساخته سازی (Prefabrication) در صنعت ساختمان بخش عمده ای از سرمایه گذای مسکن در کشورهای دارای توسعه ی اقتصادی نظیر امریکا، کانادا، و دولت های اروپای غربی به ویژه بریتانیا، فرانسه، بلژیک، نروژ، سوئیس، سوئد و آلمان غربی از اوایل دهه ی 60 را به خود اختصاص داد. دیوارهای پیش ساخته ی بتنی جایگاه خاصی در پروژه های ساختمانی یافت و ساختمان های متکی بر این تکنولوژی به سرعت رشد می یافتند. در این مرحله بود که جایگاه قاب های فلزی سرد نورد نیز به جهت دارا بودن شرایط ایده آل برای پیش ساختگی و مزیت های خاص در این زمینه به عنوان یک گزینه ی ایده آل در جهت پیش ساخته سازی مسکن مطرح گردید. سرعت چندبرابری نسبت به بتن در قسمت تولید و حمل و نقل چندین برابری و سبکی و راحتی در قسمت ساخت نخستین دلایلی بودند که موجب گردیدند نخستین مجتمع های مسکونی آپارتمانی به سال 1966 در فلوریدای امریکا با این سیستم ساخته شوند. پس از آن طرح مباحثی نظیر حفاظت از محیط زیست و جنگل ها در امریکا این نوع ساخت و ساز را به عنوان جایگزینی ایده آل در برابر مصالح چوبی قرار داد و مورد توجه معماران قرار گرفت، و در طول سال های 66 تا 80 مباحث مدیریتی رشد روزافزون یافت و موارد جدیدی نظیر بازیافت، منع تولیدات پسماندهای مخرب، صرفه جویی در انرژی و مباحث پایداری در دانش مدیریت صنایع، مدیریت پروژه و مدیریت تولید در مدیریت ظهور یافتند و و از این گذر به دنیای مهندسی کشیده شدند. این مباحث موجب گردیدند تا توجه ویژه ای به قاب های فلزی سرد نورد معطوف شود و در این سال هاست که فیلم های مستند و تبلیغاتی بسیاری در جهت معرفی، رشد و توسعه ی سیستم های ساختمانی قاب های فلزی سرد نورد تولید و روانه بازارها گردیدند. دهه ی 70 اوج تغییر مهندسی ساخت از مصالح سنتی به مصالح صنعتی و پیش ساخته بود. ساختمان های بلند مرتبه و مجتمع های مسکونی با دیوارهای بتنی پیش ساخته یا قاب های فلزی سرد نورد ساخته می شدند و در مجلات و روزنامه های خودنمایی می کردند.

با تکامل صنایع تولیدی و ظهور سیستم های نرم افزاری و ترکیب نرم افزارها با ماشین آلات ساخت صنعتی و تکنولوژی CNC از اویل 90 ، سیستم CAD/CAM ظهور یافت و در سال 96 جایگاه عالی و نقش بسیار مهمی در صنایع به عهده گرفت و گسترش ابزارهای نرم افزارهای معماری و مهندسی و ظهور فناوری (BIM (Building Information Management و نرم افزارهای مدیریت مالی و اقتصادی افق های جدیدی از ساخت و ساز را پیش روی مهندسان و معماران قرار داد. بلافاصله متخصصین مدیریت و صنایع ساختمان وارد عمل شده و ماشین آلات خود را به نرم افزارهای CAD/CAM مجهز نمودند و با بهینه سازی و افزایش سرعت و دقت تولید قاب های فلزی سرد نورد از سال 2000 به صورت طراحی و تولید نرم افزاری - ماشینی و عملیات ساختمانی با سرعت و دقت هرچه بیشتر در عرصه ساختمان درخشید و تبلیغات بسیاری بر روی آن انجام گرفت. ناگهان سرعت ساخت با این سیستم سازه ای رشد چند برابری به خود گرفت و بیش از 8 هزار واحد در امریکا و 5 هزار واحد در کانادا و 3000 واحد در استرالیا ظرف دو سال از 2000 تا 2002 ساخته شد.

با گسترش تکنولوژی قاب های فلزی سبک مؤسسه کانادایی ساختمان های ورق فلزی (Canadian Sheet Steel Building Institute) و اتحاد قاب بندی فلزی شمال امریکا (North American Steel Framing Alliance) و مؤسسه ی امریکایی شبکه فلز (The Steel Network) با برند TSN به همراه دو شرکت بزرگ بیلی(Bailey)و KML در کانادا و دیتریچ در امریکا و انجمن قاب فلزی سبک افریقاب جنوبی (Southern African Light Steel Frame Building Association) و انجمن ملی خانه سازی قاب فلزی حوزه ی قاره اوراسیا (National Association of Steel-Framed Housing Inc)حوزه ی قاب فلزی سرد نورد را از ساختمان های انحصاری فراتر برده و با تمام سیستم های سازه ای دیگر ترکیب نمودند که هدف نهایی آن ها نه تنها توسعه ی سیستم ساختمانی سازه ای سرد نورد شده بلکه توسعه معیارها و ارزش های بالاتر مهندسی ساختمان و زلزله و اقتصادی و مدیریتی بود تا به بالاترین ارزش های تعریف شده در حوزه ی صنعت دست یابند بنابر این اسم این سیستم ساختمانی را قاب فلزی سبک Lightweight Steel Framing -که در کل حکایت از سبکی ساختمان می کرد نه صرفاً سردنورد بوده آن- نهادند و با برند LSF در سطح جهان به تبلیغ و توسعه ی آن کوشیدند.

هم اینک LSF در میان زبان های فنی و در میان برندها اسسم ناشناخته ای می باشد و نسبت به فناوری های دیگر با این اسم ناشناخته تر می باشد اما در میان مهندسان ساختمان به ویژه در امریکای شمالی یکی از ایده آل ترین گزینه ها در شرایط مناسب آن به شمار می رود. اما روند روز افزون معرفی و تبلیغات آن توسط مؤسسات حامی و طلایه داران آن برای دست یابی به اهداف عالی در صنعت ساختمان همچنان با شدت و قوت ادامه دارد و در دانشگاه های بزرگی نظیر کرنل، میزوری، جانزهاپکینز، واشنگتن، ام آی تی و میشیگان در امریکا و دانشگاه اتاوا و ویلی در کانادا به تربیت مهندسین در سطح کارشناسی ارشد و دکترا می پردازند.

۹۲/۰۵/۲۲
بازدید: ۴۸۱۷
LSSI Technical Admin

CFS

LSF

قاب فلزی سبک

LSSI © 2012 All rights reserved.