ساختمان مدولار LSF :: مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

Lightweight Steel-Frame Structures Institute LSFi

مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

Lightweight Steel-Frame Structures Institute LSFi

ساختمان مدولار LSF

چهارشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۰، ۱۰:۰۳ ق.ظ

ساختمان پیش ساخته (Modular) یکی از ایده های قرن هفدهم بود که به شکلی ابتدایی در قالب واگن های سیار در امریکا به وفورمورد استفاده قرار می گرفتند که نوعی درشکه ی توسعه یافته بودند که با اسب قابل حمل و جابه جایی بودند و می توانستند سال ها به عنوان یک خانه مورد استفاده قرار بگیرند. رفته رفته این واگن ها از ارابه ی حمل جدا شدند و به عنوان یک سوییت قابل جا به جایی شدند. اما این واگن ها مورد اقبال عموم نبودند و بیشتر دوره گردها، سیرک بازان، سربازان و کشاورزان و کارگران از آن ها استفاده می نمودند. کم کم مورد استفاده از این واگن ها به تورهای تفریحی و ورزشی نیز رسیده و از آن به بعد مورد اقبال قرار گرفتند. رواج ساخت این نوع خانه های پیش ساخته در اوایل دهه نخست قرن بیستم در ابتدا به صورت ساخت سوییت های کوچک چند نفره با مصالح فولادی سبک نظیر مقاطع قوطی و با الهام از آن واگن های مسافری مورد استفاده در امریکا از قرن هفدهم آغاز گردید که به صورت تریلرهای کوچک سبکی با اسب یا اتومبیل جا به جا می شدند. و به ویژه در امریکا از اقبال بسیار زیادی برخوردار شدند.

با ظهور صنعتی سازی از قرن هجدهم و گرایش به تولید همه‌ی محصولات تولیدی به روش صنعتی که موجب افزایش سرعت تولید و بازده اقتصادی می گردید، صنعت ساختمان را نیز شامل خود نمود که از اواخر قرن نوزدهم و با پیش ساخته سازی قطعات و اجزای ساختمانی (Prefabricated Building) شروع شده بود و در قرن جدید با رویکرد صنعتی سازی بود که پس از جنگ جهانی دوم و نیاز شدید به سرعت در ساخت و ساز جهت بازسازی ویرانی های ناشی از جنگ جهانی به مرحله‌ی اجرای عمومی رسید. قبل از جنگ جهانی دوم و در سالهای 1910 چندین ایده به صورت پیش ساخته سازی ساختمان مطرح شده بود که اقبال چندانی نداشته است و در حد کانکس و کامیون باقی مانده بود اما همان ایده های اولیه، مراحل بعدی پیش ساخته سازی را موجب گردیدند. پیش ساخته سازی از ابتدا با مقاطع و مصالح فلزی و به ویژه رشد نورد سرد همراه بوده است. لذا پس از به کارگیری مصالح مختلف و از جمله مصالح بتنی برای پیش ساخته سازی ساختمان ها که از اروپا و به ویژه آلمان آغاز گردید، پس از 70 سال تلاش در نهایت باز به مقاطع فلزی نورد سرد اقبال بیشتری نشان دادند. مصالح بتنی به سه دلیل عمده‌ی سنگینی بسیار زیاد مصالح و حجم عملیاتی اجرایی ساختمانی زیاد و زمان بری و دلیل بسیار مهم تر ناامن بودن اتصالات و ناتوانی در برطرف ساختمان مسایل مختلف اتصالات قطعات و فقدان انعطاف پذیری در جلوه های معمارانه، امروزه اقبال چندانی ندارد. اما قطعات نورد سرد توانستند با مزایای بسیار زیاد خود از جمله سبکی بسیار زیاد و سرعت بسیار بالا در عملیات ساختمانی و همچنین اتصالات بسیار امن و مطمئن سازه ای و انعطاف پذیری معمارانه، از اقبال بسیار بالایی در طراحان فرم های ساختمانی برخوردار شدند و با پیشرفت ماشین آلات صنعتی و تولید و سیستم های CAD/CAM‌ در حال حاضر پیشرفت های بسیار شاخصی در پیش ساخته سازی ساختمان های قاب سبک فولادی و مقاطع نورد سرد حاصل گردیده است که نمونه های اجرایی متنوعی از ساختمان های 4 طبقه تا 30 طبقه به منصه‌ی ظهور رسیده اند. با رشد پیش ساخته سازی، ساختمان پیش ساخته نیز وارد مرحله‌ی جدیدی شده و ساختمان هایی با عینیت واقعی تری از لحاظ هویت معمارانه و جلوه های بصری و عملکرد ساختمانی مطلوب با امنیت سازه ای بالا طراحی و تولید شدند. قاب های سبک فولادی، پروفیل های نورد سرد، پروفیل های قوطی، ساندویچ پنل های سازه ای و قطعات مکانیکی و هیدرولیکی، مجموعه ای از امکانات را گرد آوردند که برای توسعه ی ساختمان های پیش ساخته مورد استفاده قرار می گیرند.

حجم وسیع پیش ساخته سازی ساختمان ها در عملیات بازسازی دهه‌ی 60 پس از جنگ جهانی دوم، تفکر پیش ساخته سازی را وارد ذهنیات مردم نمود ولی به دلیل این که این پیش ساخته سازی توسط مصالح بتنی و فقط با دیوارهای ساده و قالب های چهارگوش مستطیلی انجام می گرفت و تنها تفکر محاط بر آن به ویژه در اروپای شرقی صرفاً یک سرپناه بود که فاقد جلوه های بصری و عملکردی به شمار می رفت، چندان که باید مورد توجه اقشار عامه قرار نمی گرفت و به نوعی، عمدتاً خانوارهای کم درآمد و اردوگاه های نظامی را شامل می شدند و دیدگاه حاکم بر آن چنین شرایطی داشت. این نوع پیش ساخته سازی بتنی از روش پیش ساخته سازی قاب های سبک چوبی نسخه برداری شده بود که اصطلاحاً تحت عنوان تیلت آپ (Tilt-Up) انجام می گرفت. بتن به عنوان مصالحی با قابلیت تنظیم شرایط طراحی متنوع جهت طراحی ساختمان های مقاوم در برابر زلزله مورد اقبال بسیاری قرار گرفته بود و در امریکا و ژاپن پیشرفت های بسیاری در طراحی ساختمان های ضد زلزله صورت می گرفت و دامنه آن به قطعات پیش ساخته بتنی نیز سرایت می نمود. اما مسئله ی اتصالات همچنان به عنوان بزرگ ترین نقطه ضعف این قطعات به شمار می رفتند.

۹۰/۰۴/۲۹
بازدید: ۶۷۳
LSSI © 2012 All rights reserved.