توصیه به دانشجویان و پژوهشگران :: مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

Lightweight Steel-Frame Structures Institute LSFi

مرکز سازه های قاب فلزی سبک LSF

Lightweight Steel-Frame Structures Institute LSFi

توصیه به دانشجویان و پژوهشگران

پنجشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۳:۲۹ ب.ظ

lsf plate

رفع ابهامات و ایرادات رساله‌های دانشجویان و پژوهشگران

در بسیاری از مقالات، پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که توسط دانشجویان و اساتید و پژوهشگران گرامی با محوریت موضوعات حول سازه‌های lsf انجام می‌گیرند، برخی ایرادات و اشکالاتی مشاهده می‌شود که نتیجه‌ی تلاش‌های پژوهش را بلااثر می‌سازند. لذا اشاره‌ای به این موضوع می‌شود.

پس از سال های متمادی تلاش برای شناساندن سیستم ساختمانی سبک فولادی LSF امروزه شاهد افزایش بازخورد علمی سازه های LSF در مراکز علمی و دانشگاهی هستیم و این بسی امیدوارکننده است که دانشجویان پیشرو در مقاطع مختلف کارشناسی، ارشد و دکترا، موضوعات پژوهشی خود را حول سازه‌های lsf انتخاب می‌کنند.

برخی از اساتید که نظر لطفی به این حقیر دارند، گاهی این رساله ها و پایان نامه ها و مقالات را جهت نظرسنجی با بنده در میان می گذارند و برخی نیز که پس از طی مراحل و فرایندهای طولانی در شرف پایان یافتن می باشند ارجاع داده می شوند که ایرادات و اشکالات و اشتباهات متعددی در آن ها به چشم می خورد و حاصل زحمات یک پژوهش بلندمدت و گاهی طاقت فرسا را بی فایده و بلااثر می سازد.

به عنوان مثال رسالات متعددی در طول سال های متمادی مشاهده شدند که تمرکز تحقیق آن ها بر روی دیوارهای برشی مهاربندی یا پوشش با صفحات سازه‌ای چوبی یا فلزی بوده است. در حالی که ابعاد در نظر گرفته شده برای طراحی دیوار مهاربندی برشی محدودیت‌های استاندارد را که زاویه‌ی مهاربندی باید بین 30 تا 60 درجه باشد، یا طول مؤثر دیوار برشی و پوششی نباید بیشتر از 4.2 متر باشد، نقض می‌کرده است. یا آرایش پیچ‌ها برای اتصال تسمه‌ی مهاربندی به ورق مهار محدودیت‌های استاندارد را که فاصله‌ی پیچ‌ها باید حداقل یک و نیم برابر قطر اسمی پیچ باشد، نقض کرده‌اند. یا در طراحی إستادهای مهار دیوار برشی Chord-Stud که حسب نیروی وارده می‌توان تعداد این اعضا را جهت مقاومت در برابر لنگر برشی و مفصل پلاستیک، افزایش داد، عمدتاً اغلب پژوهش‌ها با دو إستاد طراحی شده‌اند. در طراحی بولت‌های اتصال، بلاکینگ بین اعضای تیرچه‌ها یا إستادها و موارد متعدد دیگری که مشاهده می‌شوند.

البته به حجم این اشکالات نمی‌توان خرده‌گیری اساسی روا دانست چرا که دانش سازه‌ای ‌‌‌lsf در کشور ما نوپا بوده و نکات سازه‌ای و آیین‌نامه‌ای lsf هنوز در بین مجامع علمی جایگاه حقیقی خود را نیافته است. اما حسب‌الامر به عزیزان پژوهشگر و اساتید گرامی توصیه می‌شود کتاب‌های منتشر شده‌‌ی متعدد در موضوع LSF‌ را مطالعه نمایند و یا از مشاوره‌ی رایگان مؤسسه‌ی تحقیقات و توسعه‌ی سازه‌های قاب فلزی سبک LSSBI بهره‌مند شوند.

کتاب‌های مهم در خصوص سازه‌های قاب فلزی سبک LSF 

هندبوک ساختمانی LSF ترجمه آقای فرشید جعفرزاده

نشریه‌ی  ض-608:آیین نامه طراحی و اجرای سازه های فولادی سبک سردنورد،مسکن شهرسازی

کتاب دستورالعمل طراحی و اجرای سیستم ساختمانی سبک فولادی LSF تدوین شده توسط دکتر محمدحسن فلاح، دکتر سیدرسول میرقادری، دکتر مسعود کریمیان، دکتر جاوید قنبری و دکتر محمدخراسانی.

کتاب طراحی سازه‌ های سرد نورد شده فولادی ترجمه‌ی دکتر سیدرسول میرقادری و دکتر علیرضا صباغ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
LSSI © 2012 All rights reserved.